sandra_rimskaya (sandra_rimskaya) wrote,
sandra_rimskaya
sandra_rimskaya

Olomouc - "Konvikt" ?? nebo Vojenská škola artilerie ? Монастир или Военная школа?

Оригинал взят у martin_prince в Olomouc - "Konvikt" ?? nebo Vojenská škola artilerie ? Монастир или Военная школа?
Nevím, co k tomu napsat, protože vše o olomouckém jezuitském konviktu najdete na internetu.

Například toto: Původní kaple Božího těla vznikla již v 15. století na místě někdejší židovské Synagogy. Poté byla součástí olomoucké jezuitské university a od roku 1573 i domácí kaplí renesančního jezuitského konviktu, jehož místo zaujal na počátku sedmdesátých let 17. století barokní Starý konvikt. Dnešní podobu získala kaple v období výstavby Nového konviktu a stala se poslední etapou vzniku unikátního jezuitského barokního komplexu. Stavbu kaple vedl v létech 1721-1724 pravděpodobný autor jejího projektu, olomoucký stavitel Jan Jakub Kniebandl. Vzorem pro architektonické řešení kaple byl římský jezuitský kostel San Andreo di Quirinale, který byl postaven dle projektu Gianlorenza Berniniho.

Toto může napsat jen inteligent! židé v centru Vojenské vodní pevnosti !


Ale našel jsem velmi zajímavou starou faksimilii, mědirytinu z 19. století, na které je vyobrazena Vojenská škola artilerie - Artillerie schulkompagnie (dělostřelectva).
Co je zajímavé, interiery, dvorní trakt i současná kaple. O dřívějším využití současné kaple si osobně myslím, že sloužila jako Administrativní místo, něco jako je současná "internetová kavárna"
Další zajímavostí jsou archytektonické prvky, které nekorespondují s tehdejší církevní religiozitou.
Posuďte sami na obrázcích.

Další zajímavostí je Kaple sv. Jana Sarkandra, která stojí několik kroků od vojenské školy, současného Konviktu.
Oficiální historie píše: "Na místě dnešní kaple dříve stávala městská věznice, ve které byl roku 1620 vyslýchán a mučen Jan Sarkander. Ten byl protestantskými stavy obviněn, že pomohl zprostředkovat vpád vojska polského katolického krále na Moravu. Při mučení však nevyzradil zpovědní tajemství, proto byl v roce 1995 prohlášen v Olomouci papežem Janem Pavlem II. za svatého."

Ve skutečnosti byla kaple postavena v roce 1910, tedy 115 let zpět ..... ale v podstatě se jedná o "barokní památku"..pochybuje někdo?

Začněme tedy s obrázky. Na letecké mapě vidíme
současné: Kostel Panny marie Sněžné (zelená), Konvikt (červená), kaple jana Sarkandra (žlutá). V tomto článku zmíněné stavby na Michalském vršku, náležející do města, jehož výsadou bylo vodní tvrzové opevnění. Olomouc byla odjakživa vojenským městem, později, tedy po roce 1853 i městem církevním, katolickým. Jak se to vše stalo, že do města přišla církev, se dočtete v článcích Alexanry Římské Kondrus.



Model Olomouce z roku 1758, žlutá šipka jako kaple Jana Sarkandra ...ale není tam!


...ale opravdu ne!



Současný pohled:




Kaplí jana Sarkandra začínám záměrně, aby bylo jasno, že ne vše, co se tváří velmi staře a goticky, je opravdu tak staré. Na fasádě, která mírně koresponduje s okolní archytekturou na Michalském vršku, však vidíme motivy s čistě katolickým rukopisem. andílci vypadají jinak, než andělé, které uvidíte níže na obrázcích z interiérů Konviktu. A papež nad vchodem vás také moc přívětivě nevítá.

Zelenou šipkou máme označený Chrám Panny Marie Sněžné. Nevím, jak se jmenoval před rokem 1853, ale zjevně zde stál ještě dříve, než byl dědeček stavitelů Jana Sarkandra v plenkách.
Osobně mám tento chrám rád, je to nádherná stavba, na fasádě jsou vidět náměty "sigatělných budek" a i uvnitř je na co se koukat. Například fraktální prvky antén nad "oltářem". Ví někdo ze současníků, nebo církevníků, kteří dělají naučené pantomimické úkony, o co vlastně šlo? K čemu sloužily?  Předpokládám, že chrám sloužil jako Administrativní budova k přilehlé Vojenské škole Artilerie...ke které se za moment dostaneme.
Článek o chrámu Marie Sněžné zde:
http://martin-prince.livejournal.com/18741.html  a foto:


 Co se musí ocenit, a velké díky za to, že se téměř všechny památné a monumentální stavby ve Vodní pevnosti Olomouci zachovaly, ba dokonce udržují dobrou technickou kondici a vzhled, jsou udržované a žijí spolu s lidmi. Komu patří dík? Státu, nebo církvi? ....


Dostáváme se k jádru článku.  Více než text potěší obrázky.

Mědirytina 19. století.
Škola Artilerie




Rok 2016, Jezuitský konvikt, budova Univerzity Palackého v Olomouci






Pohled na okno kaple Božího těla.


Nyní se podíváme na dvorní trakt a zároveň pohled z bývalého Výpadu, tedy od hradeb, kdy za zády máme řeku Moravu. (Na zcela horní letecké fotografii je to místo v zeleni stromů).






Dostáváme se k interiéru.











A nakonec skvost - současná kaple, dřívější Administrativní centrum.









 Pro zvídavého čtenáře snad dost zajímavostí k dalšímu hledání. Sleduji serii článků a fotografíí Zapomenutých chrámů Uralu.
http://vk.com/zabytye_xramy  Většina se jich nachází ve zbědovaném stavu. Přitom všechny chrámy světa byly postaveny jedním archytektonickým Duchem, pálenou cihlou, přibližně ve stejnou dobu.
Dám jedinou fotku pro ilustraci, smutný pohled. A takových jsou v Rusku ticsíce.


K čemu sloužily takové a ticíce podobných chrámů? Proč byly zničeny? O tom snad příště.

Martin Prince 03.2016

Tags: Чехия
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 123 comments